RSI Klachten

RSI is geen nieuwe ziekte of een zogenaamd "modeverschijnsel" maar bestaat al zeker vanaf de middeleeuwen. Monniken die hele boeken overschreven, klaagden toen al over pijnlijke handen, ellebogen en polsen, de zogenaamde schrijverskramp. Tegenwoordig heet deze aandoening voluit het Repetitive Strain Injury Syndroom en de beste vertaling hiervoor is: letsel door het herhaaldelijk maken van éénzelfde beweging.

VERSCHILLENDE VORMEN VAN RSI

RSI is een verzamelnaam voor een aantal aandoeningen zoals:
Carpaal Tunnel Syndroom
Door de pols lopen zenuwbanen die door overbelasting onder druk komen te staan. Er ontstaat een beknelling van de zenuw die door de tunnel van de pols loopt. Het gevolg is pijn die voornamelijk in de pols, hand en vingers te voelen is.
Tennisarm
Een tennisarm heeft niet altijd met de tennissport te maken. De oorzaak is overbelasting van de onderarm door herhaaldelijk de spiergroepen aan de buitenkant van de arm te gebruiken. De pijn is voornamelijk voelbaar aan de buitenkant van de elleboog en straalt vaak uit naar de onderarm.
Muisarm
De muisarm is een combinatie van het Carpaal Tunnel Syndroom en de tennisarm. De oorzaak is niet alleen het intensieve gebruik van een computermuis, maar ook de houding die iemand bv. achter de computer heeft. De pijn is voornamelijk te voelen in de onderarm, pols, hand en vingers.
Golfarm
Net als bij de tennisarm heeft de golfarm ook niet altijd met de golfsport te maken. Overbelasting van de spiergroepen aan de binnenkant van de arm is de oorzaak. De pijn is voelbaar aan de binnenkant van de elleboog en straalt vaak uit naar de onderarm.

OORZAKEN

RSI wordt veroorzaakt door het steeds weer herhalen van dezelfde bewegingen en het te lang zitten of staan in een bepaalde houding. Door de constante trekking aan de spieraanhechtingen raken deze geïrriteerd en kan er een ontsteking ontstaan. De spieren, zenuwen en bloedvaten worden hierdoor onder druk gezet. Een bloedvat dat onder druk staat, kan onvoldoende zuurstof aanvoeren met als gevolg de opbouw van afvalstoffen. Naast het herhaaldelijk belasten van dezelfde spiergroepen, spelen ook andere factoren een grote rol bij het ontstaan van RSI. Een grote werkdruk, géén afwisseling in dagelijkse werkzaamheden, weinig pauzes, slechte werkomstandigheden en stress. Verder is de (werk)houding van groot belang.

SYMPTOMEN

RSI komt veel voor bij bepaalde beroepsgroepen zoals secretaresses, kappers, computerprogrammeurs, musici, caissières en schrijvers (schrijverskramp). Mensen met deze beroepen vallen binnen de risicogroep, maar het kan in principe iedereen treffen.

VOORKOM RSI

Wissel werkzaamheden en werkhouding zoveel mogelijk af. Neem regelmatig een pauze. Houd elke 20 minuten een korte pauze en beweeg de armen en handen zodat het bloed goed doorstroomt. Vermijd stress en een te hoge werkdruk. Als u met een computer werkt, zorg dan dat het beeldscherm recht voor u en op de juiste hoogte staat. Aangepast (kantoor)meubilair is aan te raden. In het geval van een muisarm, is het aan te raden de computermuis ook met de andere hand te gebruiken. Slaap nooit op de buik. De nekspieren en halswervels komen dan onder grote druk te staan. Consulteer regelmatig een chiropractor voor controle van de wervelkolom.

VERLICHT PIJN

Gebruik bij acute klachten een koud kompres om het ontstekingsproces in elleboog en pols te verminderen. Een koud kompres is een doek, gewikkeld om een plastic zakje met ijsklontjes. Leg dit op de gevoelige plek, bv. bij een tenniselleboog op de buitenkant van de elleboog (niet langer dan 15 minuten, max. 3 maal per dag).

BEHANDELING

Chiropractoren behandelen de overbelaste spiergroepen door middel van drukpunttherapie om te zorgen dat deze zich weer ontspannen. Hierdoor verminderen de opgebouwde afvalstoffen. Als de spieren eenmaal ontspannen zijn, vermindert de trekkracht van de pees van de betreffende spier op de aanhechting. Hierdoor raakt deze minder geïrriteerd en vermindert de pijn. Verder wordt er bij bv. een muisarm, de beperkte beweging van het gewricht van de pols en de elleboog behandeld door middel van manipulatie (chiropractische behandeling). Hierdoor ontstaat er weer een normale bewegingsvrijheid. Als het gewenste behandelingsresultaat is bereikt, zal de chiropractor adviseren regelmatig terug te komen voor controlebehandelingen. Door de wervelkolom goed te onderhouden, vermindert de kans op herhalingen behoudt de patiënt optimale bewegingsvrijheid.