Spit en ischias

Wie wel eens spit heeft gehad weet hoe verschrikkelijk pijnlijk en onhandig dit kan zijn. Je bukt even of maakt een verkeerde beweging en voor je het weet krijg je een enorme pijnsteek in de rug. Vervolgens kun je niet meer goed bewegen en sta je zo krom als een hoepel. Iedere beweging die je maakt voelt als een vlijmscherpe steek in je rug.

OORZAKEN & KLACHTEN

Allereerst is het belangrijk om te weten dat spit, ook al is het erg pijnlijk en hinderlijk, niet gevaarlijk is. Spit lijkt vaak acuut te ontstaan, maar in werkelijkheid was de oorzaak al een tijdje sluimerend aanwezig. Vaak is er al een voorbode zoals lichte pijnen in de rug of stijfheid. Het bukken of de verkeerde beweging was daadwerkelijk de druppel die de emmer deed overlopen.

Spit kan het beste uitgelegd worden als een verrekking van de lage rug. Vergelijkbaar met het verzwikken van je enkel. Dit kan gebeuren door overbelasting, een langdurig verkeerde houding, verkeerde houding, langdurig zitten of verkeerd tillen. Het lichaam is sterk en kan dit daarom voor lange tijd opvangen, maar er komt een moment dat het ook voor je rug te veel wordt. Dit is het moment dat spit ontstaat. De heftige pijnen en scheve houding worden meestal veroorzaakt door verkramping van spieren en banden in de rug. Deze verkramping beschermt je ervoor dat je nog meer bewegingen maakt die de rug kunnen beschadigen.

BEHANDELING

Vroeger werd vaak gezegd dat men bedrust moest houden met spit. Tegenwoordig is gebleken dat juist bewegen erg belangrijk is. Probeer zoveel mogelijk te bewegen, door bijvoorbeeld te gaan wandelen of fietsen. Vermijd langdurig liggen of zitten.

Spit gaat meestal binnen 6 weken vanzelf weer over. Vaak blijft er echter wat rest schade achter. Dit kan ervoor zorgen dat je in de toekomst vaker last krijgt van een pijnlijke en stijve rug of dat het er misschien vaker in schiet.

Het kan daarom van belang zijn een chiropractor te bezoeken om problemen in de toekomst te voorkomen en het herstel te versnellen en te optimaliseren. De chiropractor zal de rug en het bewegingstelstel volledig onderzoeken om te zien waar deze niet goed bewegen en wat de mogelijke oorzaak van de klacht is. Via behandelingen en eventuele specifieke oefeningen zorgt de chiropractor ervoor dat de rug weer optimaal gaat functioneren.

ISCHIAS

Ischiasneuralgie of kortweg ischias, is een vorm van zenuwpijn (neuralgie) in de nervus ischiadicus, of ischiaszenuw, die loopt vanaf de rug via de heup tot in het been. Het meest kenmerkende symptoom van ischias is een pijn aan de achterkant van het (meestal één) been die loopt van de bil tot de voet (lumbosacraal radiculair syndroom). Deze pijn kan zo hevig zijn, dat lopen niet mogelijk is.

KLACHTEN

De pijn treedt plotseling op, en schiet daarbij van boven naar beneden; de pijn kan branderig zijn, of stekend; soms ziet men spierzwakte. Meestal gaat het gepaard met lage rugpijn.

SIGNALEN

gevoelloze tenen of delen van de voet spieruitval (bijvoorbeeld klapvoet) verlies van controle over de sluitspieren van blaas en darm (incontinentie).

Bij aanwijzingen voor specifieke oorzaken is onderzoek en eventuele behandeling door de huisarts aangewezen. Zeker bij een eerste episode van ischias is het aan te bevelen om een arts te raadplegen.

OORZAKEN

De zenuwpijn wordt veroorzaakt door druk op wortels van de ischiaszenuw, waar deze uit de wervelkolom naar buiten komen.

Ischias kan veroorzaakt door een rughernia, een piriformis-syndroom of door ernstige slijtage. In eerste instantie probeert men een operatie te vermijden en kiest men voor een behandeling door bijvoorbeeld een chiropractor.

BEHANDELING

Allereerst stelt de chiropractor vragen over uw pijn en over uw algehele gezondheidstoestand. De pijn kan namelijk samenhangen met andere gezondheidsklachten. Daarna volgt een lichamelijk onderzoek. De chiropractor maakt gebruik van verschillende medische onderzoeksmethoden om te kijken waar de pijn vandaan komt en hoe het gesteld is met de beweeglijkheid en de soepelheid van alle gewrichten die met de pijn te maken kunnen hebben.

De chiropractor past druktechnieken toe op de wervelkolom. Die hebben ten doel blokkades en storingen op te heffen, zodat zenuwen, spieren en wervels hun werk weer goed kunnen doen. Meestal is de behandeling niet pijnlijk, maar als dat wel het geval is zal de chiropractor u dat vooraf laten weten.

Naast de behandeling kan de chiropractor u advies geven over een goede houding, ergonomie, sport en oefeningen.